Tuesday, January 22, 2013

cinta


apa itu cinta?
semua orang mempunyai rasa cinta! betul?
yes, itu betul
cinta tidak semestinya perasaan untuk berlainan jantina sahaja
tetapi cinta sebagai saudara, cinta sebagai kawan, dan banyak lagi. 
cinta seorang teman? ok itu lagu.

bagi saya, cinta zaman sekolah is such a waste. FOR ME!
don't take it wrong tapi it is not worth it.
berapa percent je yang cinta sekolah ni kahwin?
serious cakap! ada tapi sangat sedikit jumlahnya.

buat apa kita? buat apa sebenarnya?
hanya merugikan masa? pelajaran entah ke mana?
"nak cari! cari time masuk U nanti. time dah kerja "
ayat yang selalu kita dengar.
betul, setuju dengan ayat tu. 
sememangnya benar. sebab kebanyakkan kawan yang bcinta time sekolah
semuanya bertukar pasangan setelah memasuki alam pekerjaan.
tapi , cinta :

copy paste from : http://penpatah.blogspot.com/2012/07/apa-itu-cinta.html

(1) Kita diwajibkan atau diamanahkan mencintai Allah melebihi segala-galanya dalam dunia ini. Selepas itu kita perlu mencintai Rasulullah melebihi cinta kita kepada diri sendiri. Samada kita suka atau tidak, kita akur ataupun ingkar, itulah amanah/cinta pertama yang perlu kita lakukan.

(2) Mencintai, menyayangi dan mengasihi ibu bapa juga adalah amanah dari Allah. Kita perlu berbuat baik kepada mereka, mentaati mereka, sentiasa berdoa dan menghormati mereka. 

(3) Apabila Allah temukan kita dengan seseorang yang kita cintai, kita bertanggungjawab untuk tidak mengkhianatinya, jaga kehormatannya, khabarkan kepadanya tentang cinta Allah dan tidak mengharapkan sebarang balasan melainkan kehendak untuk bersama (kahwin) demi menunju cinta Allah. Jika tidak dapat bersama kita tidak akan melukakan hatinya dan tidak akan memutuskan tali persahabatan dengannya. Inilah cinta, inilah amanah! 

(4) Apabila mencintai wanita/lelaki yang belum halal, kita tidak boleh keluar berdua-duaan dengannya, tidak boleh bermanja-manja, berkasihan seperti pasangan yang telah berkahwin, tidak boleh bersentuhan dan tidak boleh melihat aurat masing-masing. Pergilah melamar dan satukan dengan ikatan perkahwinan, jika tidak dapat bersama, redhalah dengan ketentuan-Nya. Kita telah melakukan tanggungjawab kita, selebihnya bergantung kepada qada dan qadar dari Allah. Ini adalah amanah, ini adalah cinta yang benar! 

(5) Mencintai alam semesta. Allah berfirman di dalam Al-Quran “Manusia akan menghancurkan dunia ini dengan tangan-tangan mereka sendiri.” Sebagai manusia kita perlu mencintai alam ciptaan Allah, bukan menghancurkannya. Tetapi sikap rakus manusia yang tidak amanah dalam menjaga alam kurniaan Allah ini telah menghancurkan dunia ini sedikit demi sedikit.

Mungkin terdapat banyak lagi contoh yang boleh dinyatakan. Namun saya rasa cukuplah sekadar itu sahaja untuk kali ini. Mari sama-sama kita menghayati makna sebenar cinta. Sesungguhnya cinta yang ditolak bukanlah suatu penyiksaan dari manusia tetapi ujian dari Allah. Kita perlu amanah dalam mencintai diri sendiri, usah biarlah diri hancur dimusnahkan dengan cinta manusia yang bersifat sementara. InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...